søndag 1. august 2010

På fredag ble valpene født..










Her ligger mor og barna etter en strabasiøs fødsel, som endte med keisersnitt
for de to siste.. Den første kom hjemme, men det tok også sin tid og da han endelig kom ut måtte jeg klippenavlestrengen å tørke han ren. Var ikke noe liv i han så vi gnei og gnei på han. Hadde hjelp fra ei venninde også hadde vi Gunn å webkamera, så sa Gunn hvordan jeg skulle holde han å slenge han på en måte ned over måtte gjøre det et par ganger å så måtte jeg suge litt forsiktig i nesen på han å fortsette å gni.. Å plutselig kom det en lyd gitt :) Da ble jeg helt skjelven...
Så gikk det 2 timer før det skjedde noe igjen, først kom det en blære å etter en stund til kom det enda en blære da ringte vi vetrinæren å dro til gjøvik i huj å hast.. Da vi kom frem kom vi før vetrinæren så jeg ble temmelig stresset å måtte ringe igjen. Da vetrinæren endelig kom satte hun igang riene til Tinka for de var svake. Da fikk hun mang sterke rier men fostere satt fremdeles å vippet på bekken beinet sa veterinæren så da ble det bestemt keisersnitt..
Da vi fikk ut den valpen som stengte sa vetrinæren at den var død, men satte igang med å kaste han nedover på en måte å ba meg ta over å gni å gni på ryggen, så fikk min venninde den siste valpen å fikk samme beskjed som meg. Den kviknet til mye fortere en den jeg hadde, så jeg prøvde å suge litt forsiktig på den også fikk de en dråpe under tunga å sakte men sikkert kom han seg også.. Å tenk alle tre overlevde :) helt utrolig..... Tusen takk til min venninde Tove og Gunn på webkamera for gode innstrukser :)))






Her er Tinka med den første valpen den veide 210 gr







Her er alle tre samlet ;) Valp nr 2 veide 230 gr og siste man veide 210
så det var god størelse på alle sammen :))

2 kommentarer:

  1. Så flott at alt gikk bra Mona:-) dette er ikke bare baren nei

    SvarSlett
  2. Nei er vist ikke det :( Var ganske sigen en stund kan du tro.. Tar på det der, var sikkert like sliten jeg som Tinka hehe...

    SvarSlett